Van console naar bios: de opmars van de gameverfilming

13 augustus 2025
Games en films zitten al jaren in elkaars vaarwater. De één speel je, de ander kijk je, maar allebei willen ze je meeslepen in een wereld vol actie, drama en avontuur. Het is dan ook geen toeval dat steeds meer games worden verfilmd. En andersom gebeurt het net zo goed.

Of je nu op de bank zit met popcorn of met een controller in de hand: de overlap wordt steeds groter. Denk aan The Last of Us, Sonic, Uncharted of Spider-Man. Twee werelden, één verhaal. En dat verhaal wordt met de tijd alleen maar beter. Gameverfilming lijkt een hype in de bioscopen.
Gameverfilming

Games en films lijken meer op elkaar dan je denkt

Op het eerste gezicht lijken het twee totaal verschillende media. Maar wie even beter kijkt, ziet direct de overeenkomsten: het draait bij beide om beleving. Om meeslepende verhalen, sterke personages en werelden waarin je alles om je heen even vergeet. Gameverfilming is dus niet zo ver gezocht voor filmakers.

Games worden steeds filmischer. Denk aan Red Dead Redemption 2, The Last of Us of God of War: visueel indrukwekkend, met acteerwerk van topniveau en scripts waar veel Netflix-series niet aan kunnen tippen. Sommige cutscenes voelen aan als complete bioscoopfilms.

Tegelijkertijd nemen films steeds vaker elementen over uit games. Snelle montages, over-the-top actie, visuele stijlen die zo uit een game lijken te komen (denk aan Ready Player One of Free Guy). Zelfs het idee van keuzes en gevolgen zie je terug in interactieve films als Bandersnatch van Netflix.

De technologie is er. Het publiek is er. En de liefde voor verhalen? Die delen ze al sinds dag één. Gameverfilming is een nieuw begrip op de film markt!

Gameverfilming

Deze 10 games haalden het witte doek (en zijn het kijken waard)

Niet elke gameverfilming is geslaagd, maar sommige zijn verrassend goed gelukt. Andere zijn misschien cheesy, maar juist daardoor cultfavorieten. Hieronder tien games die de sprong naar film of serie waagden. Niet altijd perfect, wel altijd interessant.

  1. The Last of Us (2023)
    Misschien wel de beste gameverfilming ooit. De HBO-serie blijft trouw aan het origineel, met sterk acteerwerk en een rauw verhaal dat je bijblijft. Zelfs niet-gamers waren onder de indruk.
  2. Detective Pikachu (2019)
    Klinkt als een kinderfilm, maar verraste vriend en vijand. Ryan Reynolds als Pikachu werkt verrassend goed, en de wereld voelt levendig en geloofwaardig aan.
  3. Mortal Kombat (1995 & 2021)
    De versie uit ’95 is pure nostalgie, compleet met foute quotes en techno. De reboot uit 2021 is bloederiger, brutaler en blijft dichter bij de game.
  4. Uncharted (2022)
    Niet iedereen was overtuigd, maar als avonturenfilm werkt hij prima. Tom Holland als Nathan Drake voelt anders dan in de game, maar de actie is dik in orde.
  5. Sonic the Hedgehog (2020 & 2022)
    Een onverwachte hit. Na een flinke redesign van Sonic werd de film toch een succes: grappig, snel en vol knipogen voor fans.
  6. Resident Evil (2002–2016)
    Zes films, miljoenen kijkers. Geen meesterwerken, maar wél heerlijk over the top. En zombies blijven altijd populair.
  7. Tomb Raider (2018)
    Alicia Vikander zet een stoere en geloofwaardige Lara Croft neer. Minder glitter, meer grit. En dat past goed bij de rebootstijl van de games.
  8. Warcraft (2016)
    Visueel indrukwekkend, maar inhoudelijk verdeeld ontvangen. Fans van de lore genoten ervan, anderen raakten het spoor kwijt.
  9. Assassin’s Creed (2016)
    Een gemiste kans. Michael Fassbender gaf alles, maar het script was warrig en afstandelijk. De sfeer zat goed, maar de ziel ontbrak.
  10. Five Nights at Freddy’s (2023)
    Absurd, creepy en verrassend trouw aan de game. Voor fans een feest, voor anderen een bizarre rit.

Films die ineens speelbaar werden (en soms zelfs beter waren)

Niet alleen games worden verfilmd. Ook films krijgen steeds vaker een eigen game. Soms puur om mee te liften op het succes van de bioscooprelease, maar soms ontstaat er iets dat het origineel overstijgt. Sommige filmgames zijn zelfs legendarisch geworden.

Denk aan GoldenEye 007 op de Nintendo 64. De film met Pierce Brosnan was prima, maar de game werd een klassieker. Deathmatches, stealthmissies en dat iconische geluid als je werd geraakt; het is nog steeds één van de beste filmgames ooit.

Of Spider-Man 2 (2004), gebaseerd op de film. De open wereld, het slingeren door New York en de soepele combat maakten het tot een gigantisch succes. Zelfs nu wordt deze game gezien als blauwdruk voor latere Spider-Man-titels.

Andere knallers:

  • Mad Max (2015): geen simpele tie-in, maar een brute openwereldgame met explosieve actie en rauwe sfeer.
  • Star Wars Jedi: Survivor (2023): gebaseerd op het Star Wars-universum, met een eigen verhaal en gameplay die veel meer biedt dan een passieve filmervaring.

Filmgames werken als ze iets doen wat films niet kunnen: jou het gevoel geven dat jij de held bent. Zelf keuzes maken, zelf vechten, zelf ontdekken. Als dat lukt, voelt het niet alsof je kijkt, maar alsof je meedoet.

Gameverfilming

Waarom de ene verfilming werkt en de andere totaal flopt

Een goede gameverfilming maken is moeilijker dan het lijkt. Je kunt niet zomaar wat cutscenes aan elkaar plakken en dat als film uitbrengen. Het draait om sfeer, personages en verhaalopbouw. En daar gaat het vaak mis.

De beste gameverfilmingen begrijpen wat een game bijzonder maakt. Ze vangen niet alleen het verhaal, maar ook het gevoel dat je als speler had. The Last of Us is het perfecte voorbeeld. De makers bleven trouw aan de game, maar durfden ook te vernieuwen. Ze gaven bijrollen meer diepgang, voegden nieuwe scènes toe en bouwden de wereld zorgvuldig op. Het voelde vertrouwd én fris.

Andere films doen juist het tegenovergestelde. Denk aan Assassin’s Creed: alles zag er stijlvol uit, maar er miste iets. Het verhaal was rommelig, de personages vlak, en je voelde nooit echt waarom deze wereld de moeite waard was. Je keek, maar leefde niet mee.

Wat het verschil maakt? Of de makers begrijpen dat een game meer is dan actie en mooie beelden. Het gaat om de band met de wereld en de personages. Als een film dat weet te vangen, werkt het. Ook voor wie de game nooit gespeeld heeft.

We staan pas aan het begin

Wat we tot nu toe gezien hebben, is nog maar het begin. In de komende jaren verschijnen steeds meer grote titels op het scherm. En dit keer wordt het serieuzer aangepakt. Gameontwikkelaars werken nauwer samen met studio’s. Streamingdiensten investeren grof geld. En de fans zijn kritischer dan ooit.

Kijk naar Fallout, dat in april 2024 verscheen op Amazon Prime Video en meteen werd verlengd voor een tweede seizoen. De God of War-serie is in ontwikkeling bij Prime Video, gebaseerd op de game uit 2018, en heeft al groen licht voor twee seizoenen. Horizon Zero Dawn krijgt geen serie meer, maar wordt nu omgezet naar een speelfilm in samenwerking met Columbia Pictures. En Minecraft? Die film is inmiddels uit, met onder andere Jason Momoa en Jack Black in de hoofdrollen, en blijkt een groot succes in de bioscoop. Dit zijn geen snelle cashgrabs, maar projecten waar duidelijk liefde voor het origineel in zit.

De grens tussen kijken en spelen vervaagt. Wat ooit gescheiden werelden waren, smelten samen tot één grote entertainmentervaring. Of je nu liever gamet of kijkt: de verhalen blijven even meeslepend.

Welke game zie jij graag als volgende op het grote scherm? Of ben jij straks gewoon de eerste in de bios met je Switch op schoot?

Aangepast op: 12 augustus 2025