Een Retroblik op 1998: Gran Turismo

22 april 2025
We schrijven het jaar 1998. Mijn wereld draaide om de PlayStation, en mijn favoriete games waren Tekken 2 en Metal Gear Solid. Racen? Niet echt mijn ding. Mario Kart vond ik altijd lastig en The Need for Speed voelde oncontroleerbaar. Ook in de arcadehallen had ik moeite met racegames als Sega Rally Championship en Daytona USA. Ik kon het wel, maar goed? Absoluut niet. Andere genres trokken me gewoon veel meer.
Column Gran Turismo 1998

En toen kwam Gran Turismo

Er gingen geruchten rond dat dit spel anders was. Dat dit dé racegame was die alles zou veranderen. En met 11 miljoen verkochte exemplaren bleek het achteraf een van de grootste PlayStation-successen ooit. Ontwikkeld door Polyphony Digital Inc., een studio onder Sony Interactive Entertainment, stond Gran Turismo onder leiding van Kazunori Yamauchi aan de wieg van de meest succesvolle raceserie op PlayStation. Maar wist ik toen veel wat me te wachten stond.

Toen ik dat zilveren schijfje in mijn PlayStation 1 schoof, was ik direct verkocht. De beelden, de muziek, de sfeer – ongekend gaaf. Gran Turismo was geen gewone racegame, maar een realistische rijsimulator. En dat voelde je in alles. Je werd stap voor stap meegenomen, van simpele rijproeven tot uitdagende races tegen de AI. Geld verdienen, betere auto’s vrijspelen, tunen en afstellen – dit was nieuw, verslavend en revolutionair.

Terwijl ik deze column schrijf, kijk ik de iconische intro van Gran Turismo terug. En zelfs nu, bijna 30 jaar later, pakt het me nog steeds. De snelle beelden, de muziek – pure nostalgie. De game was z’n tijd ver vooruit, niet alleen qua graphics en gameplay, maar ook in competitieve opzet. Er was een speciaal leaderboard waarin je de snelste rondetijd neer kon zetten. Maar hier kwam de twist: om je tijd te laten registreren, moest je die letterlijk inbellen naar Sony. Dit was nog vóór het internet echt op gang kwam. Wekenlang trainde ik, zette wat ik dacht een razendsnelle tijd neer en wachtte op een reactie.

Maar er kwam niets

Geen telefoontje, geen bevestiging, niets. Een domper van jewelste, tot het besef langzaam doordrong: ik was gewoon niet goed genoeg. Wereldwijd en zelfs in Nederland waren natuurtalenten en racers met meer tijd en skills. Een race-noob, dat was ik. En misschien ben ik dat nog steeds.

25 jaar later viel eindelijk het kwartje. De film Gran Turismo kwam uit, gebaseerd op een waargebeurd verhaal: een jonge gamer wint een reeks competities in het spel en krijgt de kans om een echte professionele autocoureur te worden. Een game die letterlijk een droom tot realiteit maakt. En dat is precies wat gamen zo magisch maakt: entertainment, passie en de mogelijkheid om even helemaal in een andere wereld te duiken.

Met een grote glimlach denk ik terug aan die tijd in 1998. Gran Turismo was een revolutie en wij zaten er als gamers middenin. Race-noob of niet, ik heb ervan genoten. En dat is uiteindelijk waar gamen om draait.

Aangepast op: 22 april 2025