Winter 1984 en de magie van Summer Games

28 januari 2025
Het is de winter van 1984, midden in de kerstvakantie. Als kind van 14 keek ik altijd enorm uit naar deze vrije weken, maar dat jaar was speciaal. Ik bracht twee weken door in het pittoreske Beek en Donk, op het terrein van het indrukwekkende Kasteel Eyckenlust. Mijn vriend Jan (13) woonde daar, en we hadden een plan: twee weken compleet ondergedompeld in gamen.

In een speciale kamer hadden we een opstelling klaargezet. Een oude, grote beeldbuis-tv stond centraal, met daarnaast de Commodore 64 en het legendarische spel Summer Games, uitgebracht door Epyx. Deze game, gebaseerd op sporten uit de Olympische Zomerspelen, was een virtuele multisportcompetitie waarin maximaal acht spelers landen konden vertegenwoordigen. Het doel: zoveel mogelijk gouden medailles winnen, met een puntensysteem dat perfect werkte voor onze competitieve geest. We konden kiezen uit verschillende evenementen, zoals polsstokhoogspringen, sprinten, platformduiken en zelfs kleiduivenschieten. Het spel had iets magisch; de eenvoud van de graphics gecombineerd met de diepgang van de gameplay maakte het onweerstaanbaar.
Summer games maar dan in het echt in Parijs

Een bubbel van competitie en plezier

De dagen leken eindeloos. We zaten volledig in onze eigen bubbel, waarin de Commodore 64 het centrum van ons universum was. Soms kwamen vrienden van Jan langs om mee te doen, en dat versterkte alleen maar het gevoel van saamhorigheid. De spanning die je voelde bij het perfectioneren van een polsstokhoogtesprong of de hilariteit van een mislukte duik waren onvergetelijk. We schreeuwden aanwijzingen naar elkaar, deelden tips en vierden elk succes met een bakje chips en ranja. Onze moeders wilden ons naar buiten sturen, maar wij wilden maar één ding: blijven gamen.

Die tijd had iets kinderlijks puur. Alles draaide om samen verder komen in het spel, lachen, en soms zelfs fysiek pijn lijden door urenlang op die ouderwetse joystick te drukken. Vierkante ogen? Zeker weten. Maar wat maakten we ons daar druk om? Dit waren momenten die ons bijbleven.

De genialiteit van Summer Games

Terugkijkend op Summer Games begrijp ik pas echt hoe vooruitstrevend dit spel was. Het was niet zomaar een game; het was een ervaring. Het bracht ons samen in een tijd waarin technologie nog geen vanzelfsprekendheid was. Er waren geen savegames, geen internet, geen uitgebreide keuzemogelijkheden. Je had dat ene spel en je speelde het tot in de puntjes. Het was duur en schaars, en dat maakte het juist zo waardevol.

Van toen naar nu

Het fascinerende is dat gamen nog steeds een sociale ervaring is, maar nu in een compleet andere vorm. Waar wij fysiek samenkwamen in een kamer vol rook van een oude tv en een piepende Commodore 64, zitten jongeren nu met headsets op via Discord in een virtuele wereld. Het is makkelijker, sneller en er is een bijna onbeperkt aanbod aan games. Maar toch mis ik soms die eenvoud. Die tijd waarin gamen niet alleen om het spel ging, maar ook om de mensen met wie je het deelde.

De magie van het verleden herbeleven

Er zijn momenten waarop dat gevoel weer naar boven komt. Zoals tijdens een LAN-party of een nacht waarin je met vrienden tot de vroege ochtend blijft spelen. En wie weet, misschien brengt GTA6 dat gevoel wel terug. Gamen tot de vogeltjes fluiten, lachen, competitie en dat speciale gevoel van connectie. Want als ik iets heb geleerd, is het dit: gamen verbindt. En dat was 40 jaar geleden net zo waar als nu.

Aangepast op: 28 januari 2025