De geschiedenis van Assassin’s Creed

2 januari 2025
De geschiedenis van Assassin's Creed is onlosmakelijk verbonden met de evolutie van de gamingindustrie zelf. De franchise, ontwikkeld door de Franse studio Ubisoft, heeft sinds zijn debuut in 2007 een unieke plaats verworven in de wereld van videogames. Maar wat maakt Assassin's Creed zo bijzonder, en hoe is het uitgegroeid tot een van de meest iconische series in de gamegeschiedenis?
Assassins creed shadows

De Studio achter de franchise!

Ubisoft, de studio achter de franchise, werd in 1986 opgericht door de Guillemot-broers in Frankrijk. Hoewel het bedrijf begon als distributeur van games, groeide het al snel uit tot een ontwikkelaar van eigen titels. Tegen de vroege jaren 2000 had Ubisoft succes geboekt met franchises zoals Rayman en Prince of Persia. Vooral die laatste titel zou een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van Assassin’s Creed. Tijdens de productie van “Prince of Persia: The Sands of Time” ontstond het idee om een game te maken die meer gericht was op open-wereld gameplay, met een sterke focus op vrijheid en historisch geïnspireerde verhaallijnen. Dit idee vormde de basis voor Assassin’s Creed.

De inspiratie voor Assassin’s Creed kwam voort uit een combinatie van historische verhalen, literatuur en technologische vooruitgang in game-ontwikkeling. De ontwikkelaars haalden inspiratie uit de middeleeuwse geschiedenis, met name de strijd tussen de Orde van de Tempeliers en de Assassijnen, twee echte historische organisaties. Deze rivaliteit werd het centrale thema van de franchise. Daarnaast werd de gameplay sterk beïnvloed door de visie van Ubisoft om spelers een gevoel van vrijheid en exploratie te geven in een rijke, gedetailleerde wereld. Dit concept werd verder versterkt door de introductie van de “Anvil Engine”, een geavanceerde game-engine die realistische parkour-bewegingen en dynamische werelden mogelijk maakte.

Het eerste deel

Simpelweg getiteld “Assassin’s Creed,” werd uitgebracht in 2007. Het spel introduceerde spelers aan Altaïr Ibn-La’Ahad, een moordenaar uit de tijd van de Derde Kruistocht. Het verhaal wisselde tussen zijn avonturen en het moderne tijdperk, waarin Desmond Miles via een machine genaamd de Animus de herinneringen van zijn voorouders herbeleefde. Hoewel de game lovende kritieken kreeg voor zijn innovatieve gameplay en historische setting, werd het ook bekritiseerd vanwege de repetitieve missiestructuur. Toch legde het de basis voor een franchise die zich met elk nieuw deel verder zou ontwikkelen.

Een van de meest besproken aspecten van Assassin’s Creed is de vraag welke game in de serie als de beste wordt beschouwd en welke als de minst geslaagde. Veel fans en critici zijn het erover eens dat “Assassin’s Creed II,” uitgebracht in 2009, een hoogtepunt is. Deze game introduceerde Ezio Auditore da Firenze, een van de meest geliefde personages in de franchise. Het spel verbeterde bijna elk aspect van zijn voorganger, van de diversiteit in missies tot de diepgang van het verhaal. Ezio’s reis van een jonge edelman naar een meester-assassijn in het decor van Renaissance-Italië maakte een onuitwisbare indruk op spelers.

Aan de andere kant wordt “Assassin’s Creed Unity” vaak gezien als een van de minder geslaagde delen in de serie. Hoewel de game een indrukwekkend beeld gaf van het revolutionaire Parijs, werd het bij de lancering geplaagd door technische problemen en glitches. Dit ondermijnde de ervaring voor veel spelers, hoewel latere updates veel van deze problemen oplosten. Toch heeft “Unity” ook zijn fans, met name vanwege de prachtige architectuur en de vernieuwde parkour-mechanieken.

geschiedenis van Assassins creed

Toekomst van Assassin’s Creed

De toekomst van Assassin’s Creed ziet er rooskleurig uit, met nieuwe titels zoals “Assassin’s Creed Shadows” aan de horizon. Hoewel Ubisoft nog niet alle details over dit project heeft onthuld, zijn er al enkele interessante feitjes bekend. “Assassin’s Creed Shadows” zal naar verluidt een duistere en volwassen toon aanslaan, met een setting die zich richt op het feodale Japan. Fans van de serie hebben jarenlang gehoopt op een Assassin’s Creed-game in deze setting, en “Shadows” lijkt deze wens in vervulling te laten gaan.

De releasedatum voor “Assassin’s Creed Shadows” staat gepland op 14 februari 2025. De game zal beschikbaar zijn op de nieuwste generatie consoles en pc. Het verhaal zal zich richten op een jonge ninja die verwikkeld raakt in de eeuwenoude strijd tussen de Assassijnen en de Tempeliers. Ubisoft heeft aangegeven dat de gameplay een mix zal zijn van traditionele stealth-elementen en vernieuwde gevechtsmechanieken, waarbij spelers meer vrijheid krijgen om missies aan te pakken op hun eigen manier.

De eerste reacties op het verhaal van “Assassin’s Creed Shadows” zijn overwegend positief. Uit vroege previews blijkt dat Ubisoft veel aandacht heeft besteed aan het ontwikkelen van een meeslepende en authentieke wereld. De Japanse setting wordt geprezen om zijn schoonheid en historische nauwkeurigheid, terwijl het verhaal complexe thema’s zoals loyaliteit, eer en verraad verkent. Fans zijn ook enthousiast over de nieuwe protagonist, die wordt beschreven als een personage met diepgang en een intrigerend achtergrondverhaal.

Met “Assassin’s Creed Shadows” lijkt Ubisoft opnieuw een stap vooruit te zetten in de evolutie van de franchise. Terwijl de studio trouw blijft aan de kern van wat Assassin’s Creed zo speciaal maakt – een mix van geschiedenis, actie en avontuur – blijft het ook vernieuwen om zowel oude als nieuwe fans te blijven boeien. De geschiedenis van Assassin’s Creed is daarmee niet alleen een verhaal over het verleden, maar ook over een veelbelovende toekomst.

Aangepast op: 2 januari 2025