Super(markt) Mario
De Supermarkt Mario in Costa Rica noemt zichzelf al sinds 2013 ‘Super Mario’. De winkel is een bekende naam in de regio en heeft door de jaren heen een trouwe klantenkring opgebouwd. De naam is geen directe verwijzing naar de beroemde Nintendo-held, maar meer een praktische keuze: in Costa Rica worden supermarkten vaak afgekort tot ‘Super’, waardoor de naam eigenlijk ‘Supermarkt Mario’ betekent. Dit bleek later een belangrijk detail in de rechtszaak.
Hoe Nintendo de zaak verloor
Toen de eigenaar van Supermarkt Mario vorig jaar de naam opnieuw wilde registreren, spande Nintendo een rechtszaak aan. Ze claimden dat de naam ‘Super Mario’ wereldwijd van hen was en dat het gebruik ervan door de supermarkt inbreuk maakte op hun merkrecht.
Niet opgeven
Eerst overwoog de eigenaar van Supermarkt Mario om op te geven, omdat Nintendo zo’n grote corporatie is. Maar hun juridisch adviseur raadde aan om voet bij stuk te houden. Uiteindelijk besloten ze toch de zaak aan te vechten.
Dit zei de eigenaar van Supermarkt Mario erover:
“Voor een moment dachten we eraan om de handdoek in de ring te gooien. Hoe konden we ooit winnen van zo’n commercieel monster? Zeker met het aantal juridische documenten dat zij hadden ingediend om de overwinning veilig te stellen. Gelukkig hielden Edgardo en ik stand en een paar dagen geleden kregen we het goede nieuws.”
“Dit is een enorme stap voor de visie die we hebben en het feit dat zo’n groot bedrijf zich druk maakt om ons, betekent dat we onszelf op de kaart zetten. Super Mario blijft!”
Nintendo verliest
Nintendo verloor de zaak om meerdere redenen. In Costa Rica wordt ‘Super’ vaak gebruikt als afkorting voor supermarkt, waardoor de naam ‘Super Mario’ in feite ‘Supermarkt Mario’ betekent. Dit maakte Nintendo’s claim minder sterk. Daarnaast had Nintendo de naam ‘Super Mario’ in veel sectoren als handelsmerk geregistreerd, maar niet in de supermarktbranche. Dit gaf de winkel een sterk juridisch argument.
Social media beïnvloedt de zaak
De supermarkt had al jaren de naam ‘Super Mario’, maar Nintendo ondernam pas actie nadat de winkel populair werd op sociale media. Hun Facebookpagina groeide snel en kreeg tienduizenden volgers, wat waarschijnlijk de aandacht van Nintendo trok. Hierdoor lijkt het erop dat Nintendo niet per se bezwaar had tegen de naam zelf, maar eerder tegen de bekendheid die de winkel ermee kreeg.
Nintendo’s rechtzaken
Zoals eerder gezegd, staat Nintendo erom bekend vaak rechtszaken aan te spannen. Zo gingen ze recent nog achter de leakers van de Switch 2 aan. In dat geval dreigde Nintendo met een rechtszaak, maar uiteindelijk bleek het meer een waarschuwing dan een daadwerkelijke juridische procedure te zijn.
Na het zien van een post van het jeugdjournaal ben ik mij gaan verdiepen in deze casus. Persoonlijk vind ik het best komisch dat zo’n kleine supermarkt wint van Nintendo, maar ik denk ook dat Nintendo zich geen zorgen hoeft te maken om een extra concurrent 😉.