Toegankelijk
Toen ik nog met mijn Game Boy en later de Super Nintendo in de weer was, was ik fanatieker dan menig van mijn vriendjes. De wil om te winnen en de weerzin van afgaan zette zich voort in mijn verdere gameleven, toen ik nog alle tijd van de wereld had.
Maar de laatste jaren is dat wat afgenomen. Met gezin en een drukke baan ik helaas nog maar weinig tijd om te gamen. Als ik de controller weer eens oppak, wil ik dan ook gewoon snel plezier hebben—niet duizend keer afgaan of vastlopen op een puzzel die ik echt niet snap. Geen Dark Souls voor mij dus, maar veelal games die ik al lang ken of nieuwe games op de laagste moeilijkheidsgraad.
Astro’s Playroom was dan ook perfect voor mij. Het spel stond al geïnstalleerd op mijn gloednieuwe PlayStation 5 (die ik een jaar na de lancering eindelijk kon kopen vanwege de tekorten) en bood simpel en snel vermaak. Een beetje rondspringen met een vrolijk mannetje dat ik op dat moment nog niet kende, ondanks dat hij eerder al zijn opwachting had gemaakt op de PlayStation. Het was ook een spel waar mijn zoontje – toen twee, inmiddels vijf – blij van werd. Ik speelde het regelmatig op de zondagochtend, en op een gegeven moment begon Op de Woerd junior zelf ook mee te spelen.
Reikhalzend keek ik dan ook uit naar Astro Bot, de opvolger van het spel. Op de dag van de lancering kocht ik het direct en ging ik aan de slag, samen met mijn zoon, die inmiddels toch wel aardig met de controller overweg kon. En wat een plezier hebben we ermee sindsdien!

Astro Bot: De nieuwe ster van PlayStation
Astro Bot speel je niet voor het meeslepende verhaal, maar er is wel een vertelling die de verschillende onderdelen met elkaar verbindt.
Astro is de kapitein van een ruimteschip, vormgegeven als een PlayStation 5, met honderden bemanningsleden (bots) aan boord. Het schip wordt aangevallen door een kwaadaardige alien die de CPU eruit trekt. Hierdoor crasht het schip op een verlaten planeet, en het is aan Astro om de verspreide scheepsonderdelen en bemanningsleden terug te brengen naar het moederschip.
Die zoektocht voert je langs tientallen levels, elk uniek en vaak met nieuwe bewegingsmechanieken. De sprong met korte extra laserjump keert terug uit Astro’s Playroom, maar net als in diens voorganger kun je ook transformeren in andere personages met een eigen besturing.
Wie echt goed zoekt, kan uiteindelijk 322 bots vinden, al heeft zelfs de meest doorgewinterde gamer daar wel wat tutorials voor nodig. Gelukkig kun je het spel ook zonder online hulp uitspelen, want bij iets meer dan de helft daarvan krijg je al de aftiteling te zien.
Voor wie na het verslaan van de laatste baas nog niet klaar is, ligt er een legioen aan extra’s te wachten. Alle bots vinden is één ding, maar onderschat ook niet hoeveel tijd je kunt spenderen aan het verzamelen van alle puzzelstukken, attributen, geheime levels, en unieke outfits.
Visuele pracht, uitstekend geluid en heerlijke controls
Astro’s Playroom was een zeer uitgebreide techdemo die de kracht van de PlayStation 5 en de mogelijkheden van de DualSense-controller liet zien. Astro Bot doet daar op beide vlakken nog een schepje bovenop.
Het spel spat van je scherm. De kleuren zijn zo helder dat je jezelf tekortdoet als je de helderheid van je televisie niet op maximaal zet. De vrolijke wereld leent omgevingen en bots uit veel bekende PlayStation-spellen, maar giet daar een onmiskenbaar eigen sausje overheen. De intensiteit, levendigheid en sfeer zijn maximaal opgevoerd, waardoor een 4K-televisie geen overbodige luxe is.
Opvallend is hoe weinig games optimaal gebruikmaken van het geluid uit de DualSense-controller, terwijl Astro’s Playroom al liet zien hoe dat de speelervaring kan verrijken. Astro Bot doet dat wél, en hoe! De speaker in je controller mag dan niet de kwaliteit van een 5.1-set hebben, de combinatie met wat je op je tv ziet werkt geweldig. De subtiele geluidseffecten en de rumble zorgen voor een immersie die je buiten VR-games nauwelijks tegenkomt.
Het enige nadeel van die diepe integratie? Je moet je DualSense-controller vaker opladen dan normaal. Maar dat is een kleine prijs voor hoe soepel Astro Bot gebruikmaakt van trigger sensitivity en force feedback.
Alleen de levels waarin je als aap speelt in speelbaarheid, blijven wat mij betreft achter. Dat vond ik al in Astro’s Playroom, en het lijkt erop dat Team Asobi hier weinig aan heeft gesleuteld. Het draaien aan springbalken met de gyroscoop werkt nog aardig, maar het grijpen van richeltjes kreeg ik nooit echt onder de knie. De honderden video’s op YouTube en Twitch bewijzen dat anderen er geen moeite mee hebben, dus misschien ligt het meer aan mij dan aan het spel—maar toch.
Verder niets dan lof voor de besturing. Astro Bot speelt heerlijk soepel, en het voelt zo natuurlijk aan dat zelfs mijn vijfjarige zoon er moeiteloos mee uit de voeten kan. Zonder problemen springt, lasert en slaat hij zich een weg door Astro’s wondere wereld.

Astro Bot: een aap, bulldog en een kikker
Naast de aap, die niet helemaal mijn ding is, heeft Astro in Astro Bot nog meer speciale krachten. In verschillende levels kom je schatkisten tegen waarin een item of een vriend schuilt die je voorziet van nieuwe mogelijkheden.
Zo is er een bulldog die in een rugzak op je rug zit. Met een druk op de knop schiet je vooruit—een heerlijk mechanisme om door glazen muren te beuken en van trampoline naar trampoline te springen. Of wat denk je van een kikker met bokshandschoenen? Daarmee kun je vijanden op grotere afstand raken en slingeren aan stroperige handvatten.
Er zijn diverse power-ups, maar twee favorieten wil ik toch even benoemen. Eén daarvan is een klok waarmee je de tijd kunt vertragen. Vooral het casinolevel is prachtig en ontzettend leuk met die tijdvertragende mechaniek. Eenmaal geactiveerd spring je van fiche naar fiche en van speelkaart naar speelkaart. Niet nieuw in games, maar wel subliem uitgevoerd.
Mijn zoon is groot fan van Downsize Surprise (het “muizenlevel” volgens hem), waarin je een power-up krijgt waarmee je kunt krimpen. Zodra je de knop indrukt, verandert de schaal van het hele level, waardoor je door kleine openingen kunt lopen. Het enige jammere is dat deze mechaniek maar één keer in het spel voorkomt—mijn zoon en ik hadden graag meer levels met deze gimmick gezien.
Alle power-ups zijn trouwens beschikbaar in het speciale kerstlevel, dat eind vorig jaar gratis werd toegevoegd. Misschien wel een van de leukste levels, waarin je alle mechanieken nog eens herbeleeft—met de kerstman die ook nog eens rondvliegt.
Naast deze power-ups zijn er levels waarin je speelt als klassieke PlayStation-personages. Zo krijg je in een level de Astro Bot-versie van Nate uit Uncharted, al heb je dan geen echt pistool, maar een paintballgeweer. In het Horizon Zero Dawn-level ontbreekt eveneens een dodelijk wapen; Aloy’s boog is er nog wel, zij het nu met rubberen pijlen. Alleen in het God of War-level krijg je een volwaardig wapen: Astro Bot’s versie van Kratos heeft ook een bijl, die net zo lekker door de lucht vliegt als in het origineel.
Doodgaan hoort erbij
Sommige levels zijn makkelijk, andere behoorlijk pittig. Het feit dat je altijd opnieuw kunt proberen als je afgaat, doet niets af aan de uitdaging. Sterker nog, als recreatieve speler die maar af en toe een half uurtje vrij heeft, vind ik het heerlijk dat ik levels zo vaak kan proberen als ik wil. Mijn zoontje waardeert dat ook trouwens.
En geloof me, doodgaan zul je. Zelfs de meest doorgewinterde gamer zal struikelen over bepaalde levels. Splashing Sprints, Retro Rampage 5, en Crumble Rumble 5 zijn bijvoorbeeld geen sinecure. Ik had soms wel tientallen pogingen nodig om de gouden vlag te behalen in die levels.
Maar dat is nog niets vergeleken met de Great Master Challenge. Dit level, dat pas verschijnt als je écht alle bots hebt gevonden, is zo ongekend lastig dat walkthroughs op YouTube honderdduizenden views trekken. Ik geef ruiterlijk toe dat ik het misschien wel honderd keer heb geprobeerd voordat het me eindelijk lukte.
TIPS:
- Rising Heat (het speedrunlevel met de aap op je rug) is een stuk makkelijker als je motion controls tijdelijk uitschakelt. Zet in de instellingen ‘Controller Tilt Assist’ uit.
- Er zijn 322 bots te vinden, maar de laatste vier zitten verstopt in Astro’s Playroom. Zoek online hoe je ze vindt—je hoeft je nergens voor te schamen!
- In kikkerlevels kun je meerdere vijanden tegelijk uitschakelen door te spinnen en tegelijkertijd je bokshandschoenen los te laten. Een wervelwind vol klappen volgt!