Zombie Games in 2025
In 2025 staat de release van verschillende nieuwe zombie games gepland. Titels zoals Dead Island 3 en State of Decay 3 beloven nieuwe innovaties in het genre. Daarnaast wachten fans met spanning op nieuws over The Last of Us Part 3. Hoewel een officiële releasedatum nog niet is bevestigd, suggereren geruchten dat de game in ontwikkeling is en mogelijk in 2026 zal verschijnen. Verwacht wordt dat de game opnieuw de lat zal verhogen voor emotioneel geladen verhalen binnen het zombiegenre. Bekijk de hele lijst van Zombie games op Wikipedia.
De geschiedenis van zombie games is een boeiende reis door de evolutie van technologie, storytelling en de menselijke fascinatie met het ondode. Dankzij pioniers zoals George A. Romero en games zoals Resident Evil is het zombiegenre uitgegroeid tot een van de meest geliefde en invloedrijke thema’s in de gamingwereld. Met nieuwe releases op komst en de voortdurende invloed van klassiekers blijft het genre zich ontwikkelen en fascineren.
De eerste succesvolle 3D Zombie Game
Een belangrijk keerpunt in de geschiedenis van zombie games was de introductie van “Resident Evil” (1996), ontwikkeld door Capcom en geregisseerd door Shinji Mikami. Resident Evil wordt vaak gezien als de eerste succesvolle 3D-zombie game die het survival-horrorgenre naar een hoger niveau tilde. Met zijn claustrofobische setting, uitdagende puzzels en intense gevechten introduceerde Resident Evil een formule die talloze andere ontwikkelaars inspireerde.
De ontwikkeling van Resident Evil begon als een spirituele opvolger van Capcom’s eerdere titel, “Sweet Home” (1989), die gebaseerd was op een Japanse horrorfilm. Mikami en zijn team wilden een spel maken dat de spanning van een horrorfilm wist te combineren met interactieve gameplay. De invloed van Romero’s films, zoals Night of the Living Dead(1968) en Dawn of the Dead (1978), was duidelijk zichtbaar in de nadruk op angst en de strijd om te overleven tegen ondode vijanden.
Zombie games zijn populair geworden door hun universele thema’s van overleving en veerkracht, die aansluiten bij diepgewortelde menselijke angsten. George A. Romero’s films, vooral Night of the Living Dead en Dawn of the Dead, legden de basis voor de hedendaagse zombies als metaforen voor sociale en politieke kwesties. Deze films inspireerden niet alleen filmmakers, maar ook gamedesigners, die dezelfde thema’s overnamen in hun werk.
Games zoals Resident Evil en later titels als Left 4 Dead (2008) en The Last of Us (2013) bouwden verder op Romero’s nalatenschap door spelers de controle te geven over personages die zich staande moesten houden in een vijandige wereld. De interactie die videogames bieden, maakt de spanning en betrokkenheid die zombies genereren nog intenser dan in films.
![Call of Duty: Wolrd at War (Zombies)](https://game.nl/wp-content/uploads/2025/01/call-of-duty-world-at-war-1024x576.webp)
Zombies voor het grote publiek
Een ander belangrijk hoofdstuk in de geschiedenis van zombie games is de introductie van de Zombie Mode in Call of Duty: World at War (2008) en de verdere uitwerking daarvan in de Black Ops-serie. Deze modus combineerde hectische actie met coöperatieve gameplay, waarbij spelers samen moesten werken om golven van zombies af te weren. Het succes van de Zombie Mode bracht een breder publiek in aanraking met het zombiegenre en toonde aan dat zombies niet alleen geschikt waren voor horror, maar ook voor snelle actie en teamwork.
De Zombie Mode werd een fenomeen op zich, met een rijke lore, uitgebreide maps en steeds complexere gameplay-mechanieken. Het bracht miljoenen spelers samen en versterkte de aantrekkingskracht van zombies binnen de gamingwereld.
Films, Series en Games
Het succes van zombie genre heeft ook geleid tot een explosie van zombiecontent in andere media. Enkele van de meest succesvolle voorbeelden zijn:
The Walking Dead: Deze mega hit tv-serie, gebaseerd op de gelijknamige stripreeks, werd een cultureel fenomeen en bracht het menselijke aspect van een zombie-apocalyps naar voren. Inmiddels zijn er meerdere spin-offs van de serie te streamen.
The Last of Us: Deze SONY game combineerde een emotioneel verhaal met intense gameplay, en kreeg zelfs een tv-serie-adaptatie die in 2023 werd uitgebracht.
Dying Light: Een open-wereldgame waarin parkour en zombies centraal staan, geliefd om zijn unieke gameplay-mechanieken.
World War Z: Een film met Brad Pitt en later een game, gebaseerd op het boek van Max Brooks, waarin de grootschalige dreiging van zombies centraal staat.
George A. Romero “Resident Evil” documentaire
In de jaren ‘90 werkte George A. Romero zelfs samen met Capcom voor een live-action film van Resident Evil. Hoewel de samenwerking voor een volledige film uiteindelijk niet doorging, blijft Romero’s invloed zichtbaar in de franchise. In 2024 werd een documentaire uitgebracht die de nalatenschap van zowel Romero als Resident Evil onderzoekt, en die laat zien hoe hun gezamenlijke bijdragen de popcultuur hebben getransformeerd.